Noaberproat: met Jeroen van Velo van der Bij
Kun je jezelf even voorstellen?
Ik ben Jeroen Veenstra ben 56 jaar en vader van drie kinderen. Ik ben getrouwd met Marije Veenstra en zij heeft ook twee kinderen. We zijn een samengesteld gezin.
Ik werk bij Velo van der Bij vanaf 1 april 1991 en ik ben daar begonnen als monteur. Ik heb naar mate de jaren verstreken ook gewerkt als planner, werkvoorbereider en calculator. Ik heb het familiebedrijf in 2001 overgenomen.Velo van der Bij is een installatiebedrijf en wij kunnen alle gebouw gerelateerde techniek uitvoeren.
Als hobby’s doe ik aan fitness, duiken en golfen en tot mijn 40e heb ik gevoetbald bij Sparta Enschede.
Je bent eigenaar van Velo van der Bij. Een bijzondere bedrijfsnaam. Hoe ben je op deze naam gekomen en hoe verhoudt de naam zich met jouw bedrijfsactiviteiten?
Mijn vader heeft Velo op 1 november 1979 opgestart. Een aannemer Lotterman heeft mijn vader gevraagd om voor zichzelf te beginnen en Velo staat dan ook voor (Ve)enstra (Lo)tterman.
In de jaren 80 ging de firma Lottereman failliet en kon mijn vader de aandelen 100% overnemen. Eind jaren 80 kwam meneer van der Bij bij mijn vader of hij zijn bedrijf wilde overnemen. Meneer v.d. Bij was mijn vaders leermeester en mijn vader en meneer v.d. Bij werkte samen bij Meneer Wilting. Meneer Wilting had het bedrijf al overgenomen van zijn vader, dan komen we uit rond 1930.
Meneer Wilting is geëmigreerd naar Australië waarna meneer v.d. Bij het bedrijf overnam en mijn vader uiteindelijk weg is gegaan en bij diverse bedrijven en woning coöperaties heeft gewerkt om in 1979 voor zichzelf te beginnen. Dus bij Velo ben ik de 2de generatie en bij v.d. Bij ben ik de 5de generatie.
Bij de overname van van der Bij heeft mijn vader de namen aan elkaar gekoppeld tot Velo van der Bij. In Enschede wereld beroemd.We werken dan ook voornamelijk om de kerk toren van Enschede, maar ook wel in bijvoorbeeld Ulft, Deventer en Zutphen. En af en toe in het Westen, maar dat is eerder uitzondering dan regel.
Je wilt één van de bekende gezichten worden in de wereld van installatietechniek. Hoe denk je dat te gaan doen en waarom zijn jullie de beste?
Die ambitie heb ik nooit gehad het ging mij voornamelijk om continuïteit en uitdagende opdrachten en projecten. We werken voor een vast aantal opdrachtgevers die zelf nog uit de tijd van mijn vader zijn.
Wij zullen nooit zeggen dat wij het beste zijn, want wat is de definitie van de beste zijn. Dat is voor iedereen anders denk ik. Wij willen voornamelijk een heel goed team zijn, want zoals ik altijd zeg (en denk) de “beste mensen” winnen een wedstrijd en het beste team wordt kampioen.
Wat vind je het leukste aan je werk en waarom?
Het leukste aan mijn werk is de diversiteit; constant bezig zijn met samenwerken met de interne klanten, maar ook met de externe klanten.
De contact momenten met opdrachtgevers, constant bezig zijn met het optimaliseren van de processen en het facilitairen van de werkomgeving van mijn collega’s, zodat ze iedere dag weer maximaal kunnen presteren en waarbij werk plezier en gezondheid belangrijk is.
Iedereen mag hierin meedenken en verbeterpunten aangeven, zodat we daarmee aan de slag kunnen. Bij ons heeft iedereen veel vrijheid en dat word vaak als erg prettig ervaren.
Wat vind je het minst leuk aan je werk en waarom?
Dat je als eindverantwoordelijke altijd “aan” moet staan. Je soms echt geleefd wordt. De druk van het moeten presteren is soms wel wat te veel. En zo zijn er vast nog wel meer zaken die minder zijn, maar daar wil ik liever niet te veel bij stil staan.
Ik vind toch dat we vaak te veel bezig zijn met alles wat niet goed is en/of gaat. Te vaak gaat het over negativiteit en dat past niet zo bij mij en alles wat je aandacht geeft groeit, dus dat geef ik dan maar zo weinig mogelijk aandacht wat niet wil zeggen dat het er niet is of dat ik er niets mee doe.
Richt jij je specifiek op bepaalde klanten of pakken jullie alles?
We zijn wel kritisch voor welke klanten we wel en niet voor willen werken. Verder wil/kan ik daar niet zoveel overzeggen.
Het heeft ook te maken met het werk aanbod natuurlijk, maar we hebben A klanten die wijzen we nooit af en de B klanten doen we als er ruimte is.En ook klanten maken wel eens een andere keuze, waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe klanten.Soms word je gebruikt voor een prijs vergelijk, daar waken we wel voor.
Mijn vader zei altijd er zijn drie soorten klanten namelijk; de honden, de katten en de ratten. De honden gaan voor de baas, de katten gaan voor het pand en de ratten gaan voor de prijs. Je mag zelf kiezen welke klanten je het liefst aan je wilt binden.
Waarin zijn jullie onderscheidend ten opzichte van de rest?
Ik denk niet dat wij ons echt onderscheiden t.o.v. andere installatiebedrijven. Ieder doet het op zijn eigen manier en de klanten zoeken de bedrijven die het beste bij hen passen. Wij hebben er altijd voor gezorgd dat we de klanten volledig kunnen ontzorgen met goed opgeleide collega’s, daar stoppen we veel tijd en energie in.
Elk bedrijf krijgt te maken met verzekeringen. Waarom heb jij destijds gekozen voor Zandstra Financieel Advies?
Zoals je weet zijn wij bij jullie gekomen, doordat jullie de portefeuille van Peter Eilers hebben overgenomen en ik moet zeggen dat we niets te klagen hebben hoe jullie hier de nieuwe invulling in hebben geven.
We zijn meer dan tevreden hoe jullie ons bedienen. Ons contactpersoon Tom Kolner staat ons altijd prima te woord en denkt goed mee met ons.
Welke verzekeringen vind jij binnen installatietechniek het belangrijkste? En waarom vind je deze verzekeringen belangrijk?
De aansprakelijkheidsverzekering is voor ons een must, omdat waar gewerkt wordt vallen wel eens spaanders en dan gaat het soms om veel geld dat je als bedrijf niet kunt dragen.
Welke bescheiden rol speelt Zandstra Financieel Advies binnen jouw organisatie?
Zandstra Financieel Advies is voor ons een prima gesprekspartner en klankbord op het gebied van verzekeren.Ze zullen ons oprecht wijzen waar we zaken laten liggen, maar zullen ons ook wijzen op zaken waar we kunnen besparen.
Het is niet ons vakgebied dus dan is het fijn om een betrouwbare partner als Zandstra Financieel Advies aan boord te hebben.
Waarin zijn jullie gespecialiseerd ?
Wij zijn gespecialiseerd is alle gebouw gerelateerde techniek .
Waar ben je tot nu toe het meest trots op?
Waar ik zakelijk het meest trots op ben is op ons hele team dat elke dag weer het beste uit zichzelf haalt om ervoor te zorgen dat we onze relaties van goed advies kunnen voorzien en dat de collega’s buiten mooie technische installaties kunnen bouwen.
Jij zit de hele dag op kantoor? Of ben je zelf ook op de werkvloer te vinden?
Mijn rol in het bedrijf is in de jaren wel verandert. De tijd ontbreekt soms om wat vaker op de werken te komen kijken.Ik zit zelf niet meer op de technische uitvoering die tijd is al lang achter me.
Dus als ik op de werkvloer kom is het vaak om even met de collega’s te praten over hoe het gaat, soms gekoppeld aan een werk en/of bouwvergadering. Dit laatste wordt in eerste lijn gedaan oor de projectleiders.
Waar zie jij jezelf over 10 jaar? En hoe staat het ervan voor met jouw bedrijf?
Ik hoop dat we over 10 jaar nog verder gegroeid zijn in alle opzichten dat er een goed team staat die elke technische vraag zou kunnen beantwoorden en uitvoeren. Of ik dan nog eindverantwoordelijk ben weet ik niet. Gezien mijn leeftijd zou het dan wel anders kunnen zijn, maar voorlopig is dat nog niet actueel.
Het samenwerken met dit team is iedere dag weer een cadeautje en ik ga elke dag nog met enorm veel plezier naar mijn werk.
Wil jij goed advies over installatietechniek? Neem dan snel contact op met Velo van der Bij op het nummer: 053 433 7031.

”Wij willen voornamelijk een heel goed team zijn, want zoals ik altijd zeg (en denk) de ´beste mensen´ winnen een wedstrijd en het beste team wordt kampioent.”
